Markkinointi ja viestintä

Messujen kytkeminen muuhun markkinointiin

Markkinoinnilla ja viestinnällä lisäät messuosallistumisenne tehoja huomattavasti. Markkinointi ja viestintä on oleellinen osa tavoitteellista messuosallistumista.

Messut kannattaa kytkeä kaikkeen ennen messuja ja messujen aikana tehtyyn markkinointiin.

Messujärjestäjältä saat käyttöösi tapahtuman logon, jota voit hyödyntää kaikessa markkinoinnissasi.

Messuosallistumisesta kannattaa ehdottomasti kertoa nettisivuillanne, sosiaalisen median tileillänne, uutiskirjeissänne, asiakaslehdissänne ja mahdollisissa blogeissanne. Erityisesti kannattaa kertoa uutuuksista, joiden huomioarvo on yleensä suurin. Näin yritys saa usein parhaiten huomiota myös tapahtuman jälkeen ja profiloituu sekä erottautuu alan osaajana,

Huolehdi, että näytte messujen kotisivuilla eli hyödynnä kaikki messujärjestäjän tarjoamat maksuttomat näkyvyysmahdollisuudet – messujen sivuilla käy tapahtuman alla todella paljon ihmisiä.

Moni näytteilleasettaja kertoo messuosallistumisestaan myös printti- ja tv- sekä radiomainonnassaan tyyliin ”Löydät meidät xx-messuilta osastolta xx” tai ”Tule tutustumaan xx-messujen messutarjoukseemme” .

Messuosallistumisesta voi lisätä myös tiedon yrityksesi sähköpostiviestien alatekstiin.

Tässä video messumarkkinoinnista.

Ammattimedian huomiota ei ole milloinkaan niin helppo saada kuin juuri ennen alan messuja tai niiden aikana. (Messujen aikaiseen mediatoimintaan palaamme seuraavassa osiossa tarkemmin.)

Media etsii uutuuksia ja uusia näkökulmia. Onko teillä uusi tuote tai palvelu? Esittelettekö messuilla jonkun erityisen kiinnostavan tuotteen (erityisen kalliin tai edullisen, erityisen pienen tai suuren, nopean tms), josta olisi kiinnostava tehdä uutinen? Kerro siitä!

  • Mieti, mikä osallistumisessanne on uutinen ja tee siitä lehdistötiedote. Tiedotteen otsikko kertoo olennaisen ja sisältö vastaa kysymyksiin: mitä, missä, milloin, kuka, miten? Muista laittaa tiedotteeseen osastonumeronne ja yhteyshenkilö (puhelin ja sähköposti) sekä kuvia esim. linkin kautta
  • Toimita tiedote messujärjestäjälle ja lähetä alan medioihin sekä laita se nettisivuillenne. Usein messujärjestäjällä on lehdistöhuone, johon voit toimittaa tiedotettasi jakoon
  • Mieti kannattaisiko asian tiimoilta järjestää lehdistötilaisuus tapahtuman aikana. Tilaisuuden aiheena voi olla vaikka tuotteen tai palvelun lanseeraus, tutkimustuloksen julkistus tai mediaa kiinnostavan asiantuntijan vierailu osastollanne
  • Kutsu median edustajat ja bloggaajat käymään osastollenne ja mieti miten huomioitte osastolle saapuvat toimittajat.
  • Päätä ketkä osastolta ovat median yhteyshenkilöitä. Toimittajat kiertelevät messuilla ja on hyvä päättää ennakkoon kuka teistä on vastuussa tiedotusvälineille puhumisesta. Huolehdi, että kaikki osastolla työskentelevät tietävät kenen luo toimittajat ohjataan,

”Messuilta kerään materiaalia, josta kirjoitan juttuja vielä kuukausia messujen jälkeen. Messuilta löytyvät kaikki alan uutuudet.” – Freelancer toimittaja

Jos järjestät messujen aikaan lehdistötilaisuuden muistathan kertoa siitä messujärjestäjälle niin tieto menee medialle sitäkin kautta. Messujärjestäjän kanssa on hyvä puhua myös mahdollisen lehdistötilaisuuden ajankohdasta ja varmistaa ettei samaan aikaan tapahdu muuta mediaa kiinnostavaa.

Varo vaatimattomuutta – se ei sovi messuille! Kerro rohkeasti ja laajasti mitä messuilla esittelette.

12 kk ennen tapahtumaa

  • Listaa kotisivuillenne kaikki messut, joille osallistutte vuoden aikana.

1 – 3 kk ennen tapahtumaa

  • varmista, että olet toimittanut tietonne messujärjestäjälle tapahtuman sivuille laitettavaksi
  • Pyydä myyjiä kertomaan asiakkaillenne osallistumisestanne
  • Kerro osallistumisesta asiakaslehdessä ja uutiskirjeissä

1 kk ennen tapahtumaa

  • Lähetä kutsut asiakkaille
  • lehdistötiedotteet ammattilehtiin
  • ala kertoa osallistumisestanne sosiaalisessa mediassa
  • sähköpostin allekirjoituksiin tieto messuosallistumisesta

1 vko ennen tapahtumaa

  • lehdistötiedotteet yleismedioihin
  • kerro osallistumisesta sosiaalisessa mediassa
  • tee viimeinen soittokierros tärkeimmille asiakkaille ja varmista, että he tulevat messuille

Markkinoinnilla ja viestinnällä lisäät messuosallistumisenne tehoja huomattavasti.