Toiminta osastolla

Osastolla tapahtuva toiminta houkuttelee kävijöitä osastolle. Tyypillisiä osastotapahtumia voivat olla:

  • Julkkis osastolla. Yritys palkkaa jonkin toimintaan ja tavoitteisiin sopivan julkkiksen vetonaulaksi osastolle. Esim. julkkiskokin opastamaan ruoanlaitossa, yrityksen tuotteita käyttävän urheilijan osastolle jakamaan nimikirjoituksia, kustantamon listoilla olevan kirjailijan kertoman kirjastaan tms.
  • Messujärjestäjä on yleensä kiinnostunut markkinoimaan tapahtuman somessa yritystä, jonka osastolla on selkeä tapahtumallinen vetonaula. Kannattaa siis viestiä ajoissa messujärjestäjälle osastolla vierailevista julkisuuden henkilöistä.

Osastolle kannattaa laittaa kyltti/näyttö, jossa kerrotaan milloin julkkis on tavattavissa osastolla ja kertoa siitä myös nettisivuilla ja sometileillä.

 

 

  • Kilpailu osastolla on hyvä houkutin, jonka avulla saa kävijöiden yhteystietoja (muista pyytää lupa niiden käyttämiseen). Kilpailuun mahdollisesti liittyvät kysymykset kannattaa laatia niin, että saatte samalla esim. palautetta tuotteestanne tai ideoita tuotekehitykseen.
  • Muista miettiä etukäteen, mikä on esim. ruuhka-aikoina paras tapa kerätä yhteystietoja. Kerätäänkö ne suoraan koneelle vai erillisille lipukkeille?

Kilpailun kysymysten ja palkinnon on hyvä tukea messuosallistumisen pääsanomaa.

 

 

  • Hyvä kahvi, jäätelö tai pikkusuolainen vetää aina väkeä osastolle. Huomaathan, että messuilla on omat säädöksensä mm. alkoholitarjoilun ja catering- palvelun osalta. Nämä kannattaa selvittää etukäteen.
  • Asiantuntijaesitykset osastolla toimivat usein hyvin ja niistä kannattaa infota messujärjestäjää, jolloin ne saattavat päästä osaksi tapahtuman virallista ohjelmaa.
  • Osastolla voidaan jakaa myös pieniä, osaston pääsanomaan liittyviä tuotteita. Kannattaa huomioida mm. vastuullisuusnäkökulma ja miettiä mistä jakomateriaalista on myönteistä hyötyä yritysmielikuvallenne.

Eurooppalaista sairaanhoitokorttia markkinoivan Rajat ylittävän terveydenhuollon yhteyspisteen Rajiksen ja Kelan yhteisosastolla jaettiin Helsingin Matka -messuilla pieniä laastaripaketteja ajatuksella, että kun laastari ei riitä tarvitaan eurooppalaista sairaanhoitokorttia. Niitä jakamalla osastolla työskentelevien oli helppo aloittaa keskustelu ”Joko sulla on eurooppalainen sairaanhoitokortti?”

Lasten- ja kodinsistustuotteita valmistavan LuKLabelin tavoitteena Lapsimessuilla oli lisätä tunnettuutta ja kasvattaa myyntiä.

Vastaperustettu yritys kutsui facebookryhmänsä äidit ja lapset Lapsimessuille osastotapahtumaansa lauantaina klo 12. Osastolla oli leikkinurkkaus ja smoothieta lapsille, lahjakassit äideille. Tapahtumassa otettiin myös polaroid -kuvia osallistujista.

Paikalle kokoontui kolmisenkymmentä facebook-ryhmän jäsentä, jotka tunsivat toisensa someryhmästä ja halusivat tavata toisensa myös livenä. Suuri väkijoukko 12 neliön osastolla herätti huomiota ja veti sinne runsaasti myös muita kävijöitä katsomaan mistä on kyse. Ja lisäbonuksena kaikki kävijät somettivat tapahtumasta ja lisäsivät näin yrityksen näkyvyyttä.

Pysyvin muistijälki ihmiselle jää kun hän sekä näkee, kuulee, saa itse puhua ja voi itse kokeilla. Kun kaikki nämä yhdistää, ihmiselle jää tutkimusten mukaan mieleen peräti 90 %. Kannattaa siis järjestää osastolla toimintaa, johon kävijä voi osallistua.

Kaikki osasto-ohjelma kannattaa kertoa myös messujärjestäjälle, joka puolestaan voi kertoa niistä eteenpäin tapahtuman omissa kanavissa ja ohjeistaa messuilla olevan infopistehenkilökuntansa kertomaan kyselijöille mistä ohjelmaa löytyy.