Valitse oikeat messut

Oikeiden messujen valitseminen on menestyksen kannalta ratkaiseva tekijä.

Messut jaetaan kahteen pääluokkaan:

1. Ammattimessut

2. Yleisömessut

Ammattimessuille kokoontuu kyseisen alan ammattilaisten terävin kärki tutustumaan alan uusimpiin tuotteisiin ja palveluihin sekä verkottumaan. Usein ammattimessuihin liittyy myös alan täydennyskoulutusta.

Yleisömessut järjestetään yleensä jonkun teeman ympärille. Venemessut kokoavat veneilystä kiinnostuneet kuluttajat, puutarhamessut puolestaan täyttyvät puutarhan hoidosta innostuneilla ihmisillä. Messuilla käyvät juuri aktiivisimmat mielipidevaikuttajat. Ne, joiden kautta tieto messuilla koetusta leviää laajalle heidän tuttavapiiriinsä.

Jotkut tapahtumat ovat yhdistelmä ammatti- ja yleisömessuista. Osan päivistä messut ovat avoinna vain ammattilaisille ja osan kaikille alasta kiinnostuneille.

Saman teeman tapahtumia järjestetään eri puolilla Suomea ja kannattaakin perehtyä ennakkoon mikä kohdealue tai messutapahtuma on oikea markkinoimaan juuri sinun tuotettasi ja yritystäsi.

Messuja valitessa kannattaa ajatella laajasti ja avoimesti. Ammattimessujen lisäksi voi olla hyvä joskus osallistua myös kuluttajamessuille ja luoda kuluttajakysyntää, saada kuluttajilta mielipiteitä tuotteesta ja tukea siten jälleenmyyjienne työtä. Jos valmistatte esimerkiksi terveellisiä välipaloja, joita myydään ruokakaupoissa voi olla hyvä ratkaisu osallistua ammattimessujen lisäksi kuluttajille suunnatuille hyvinvointimessuille ja boostata näin tuotteenne myyntiä kaupoissa. Yritys voi myös hakea erottuvuutta osallistumalla tapahtumaan, jossa se ei tyypillisesti ole mukana.

Jos etsitte työvoimaa Lappiin, voi olla hyvä idea osallistua esimerkiksi erämessuille. Niiden kävijät ovat kiinnostuneita luonnosta ja voisivat olla muita kiinnostuneempia muuttamaan Lappiin.

Lähde messuja valitessa liikkeelle aina siitä ketä haluatte tavoittaa ja miltä messuilta tuon kohderyhmän varmimmin tavoitatte. Älä anna vanhentuneiden tai toisen käden tietojen vaikuttaa. Ota selvää erilaisista osallistumismahdollisuuksista, sillä messutkin muuttuvat.

Määrittele

  • ketä haluatte tavoittaa
  • mitä haluatte tulokseksi näistä tapaamisista
  • missä ja milloin haluatte tämän tapahtuvan (paikka ja aika)

Sen jälkeen

  • Käy sivulla www.messutsuomessa.fi  ja laadi luettelo teille sopivimmista messuista (Messutsuomessa.fi -sivustolle on koottu tiedot kaikista Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry:n jäsenyritysten järjestämistä messuista. Kaikki jäsenyritykset ovat sitoutuneet tarkistuttamaan kävijä- ja näytteilleasettajalukunsa Media Audit Finlandilla eli luvut ovat taatusti luotettavia)
  • Kerää lisää tietoa kyseisistä messuista. Käy nettisivuilla, kontaktoi messujärjestäjää ja katso some-kommentteja
  • Jos mahdollista, kannattaa myös käydä kyseisillä messuilla ennen osallistumista näytteilleasettajana
  • Kysy asiakkailtasi millä messuilla he käyvät ja miksi juuri niillä
  • tiivistä luetteloa huomioiden strategia, budjetti ja ajoitus
  • Valitse teille sopivat messut ja ota yhteyttä järjestäjään

Kaikki tarvittavat tiedot messuista löytyvät järjestäjän nettisivuilta. Useimpiin tapahtumiin voi ilmoittautua myös netin kautta. Kaikki messujärjestäjät kertovat mielellään lisää erilaisista osallistumisvaihtoehdoista. Monet messujärjestäjät ovat kiinnostuneita myös mm. kiinnostavasta ohjelmayhteistyöstä.

Varaa osasto ajoissa

Kun olet valinnut sopivat messut, kannattaa toimia nopeasti. Mitä aikaisemmin ilmoittaudut, sitä enemmän sinulle jää aikaa valmistautua rauhassa. Lisäksi aikainen varaus saattaa vaikuttaa budjettiisi myönteisesti. Joillain messuilla on nopean varaajan etuhinta eli kannattaa varata paikkansa mahdollisimman ajoissa.

Mitä aikaisemmin olet liikkeellä, sitä paremmin pystyt myös vaikuttamaan osastopaikkasi sijaintiin (osastosta ja sen koosta lisää myöhemmin tässä kokonaisuudessa). Osa messutapahtumista varataan loppuun aikaisessa vaiheessa. Päätöstä ei ole syytä venyttää viime hetkille, sillä kustannukset saattavat helposti kasvaa myöhäisen päätöksen vuoksi.

Joillain messuilla on mahdollisuus varata aikoja tietoiskulavoilta tai muista esiintymispisteistä. Näitä aikoja on vain rajallinen määrä, joten jos ohjelma-aika kiinnostaa kannattaa olla ajoissa liikkeellä!