Keitä töihin osastolle?

Messuilla työskentelevien ihmisten toiminta ratkaisee menestyksenne. Kyse on onnistuneista kohtaamisista.

Osastolla työskentelevillä pitää olla tieto osallistumisen tavoitteista, tarvittava asiantuntemus ja taidot noiden tavoitteiden saavuttamiseen ja ennen kaikkea oikea asenne ja halu osallistua messuille.

Valitessasi osastoväkeä mieti:

  • Keitä messukävijät haluavat tavata? Toisilla messuilla (erityisesti ammattitapahtumissa) kävijät haluavat tavata erityisesti asiantuntijoita ja toisilla messuilla taas myyjiä.
  • Ketkä osaavat parhaiten vastata kävijöiden kysymyksiin? Teknisillä messuilla kävijät esittävät varmasti yksityiskohtaisia teknisiä kysymyksiä. Messuilla, joilla vierailee paljon sisäänostajia esitetään puolestaan enemmän kysymyksiä sopimuksista ja toimitustavoista. Myös yleisömessuilla yleisimmät kysymystyypit vaihtelevat.

Huolehdi siis, että osastolla on ihmisiä, jotka osaavat antaa sitä tietoa, jota kävijät haluavat. Tai osaavat ohjata hänet oikean henkilön puheille. Usein on hyvä saada osastolle eri ammattiryhmiä edustavia ihmisiä – niin asiantuntijoita kuin myyjiäkin.

Asenne on messuilla jopa muodollista osaamista tärkeämpää. Osastolla työskentelevien tulee haluta työskennellä messuilla, oltava riittävän aktiivisia ja innokkaita. Ja tietää mitä heiltä odotetaan.

Paras on jos saat osastolle ihmisiä, jotka ovat messuista innoissaan ja haluavat tehdä kaikkensa, että tulos olisi mahdollisimman hyvä. He haluavat oppia lisää ja kohdata uusia ihmisiä.

Passiiviset työntekijät tekevät työnsä, mutta heiltä puuttuu energia ja innostus. Ja energia tarttuu.

Muista myös fokusoida energia oikeinsuunnata se juuri teille oikeaan kohderyhmään. Jos osastohenkilökunta ottaa aktiivisesti kontaktia kävijöihin, mutta unohtaa selvittää kuuluvatko he kohderyhmään vaikeutuu tavoitteiden saavuttaminen.

Myös osastolla työskentelevien ihmisten määrä on tärkeä. Jos henkilökuntaa on liikaa, kävijät eivät ehkä rohkene tulla osastolle ja osastolla  pitää kuitenkin olla riittävästi väkeä palvelemaan asiakasta.

Vanhan nyrkkisäännön mukaan osastolla tulisi olla töissä henkilö per viisi neliömetriä. Henkilömäärä riippuu kuitenkin paljon siitä, mitä osastolla tapahtuu. Jos osastolla on esimerkiksi suoramyyntiä niin henkilöstöä tarvitaan enemmän kuin esittelyyn.

 

 

Työntekijöiden tulee saapua osastolle viimeistään varttia ennen työvuoron alkua, jotta vuoronvaihto sujuu jouhevasti. Ja aamun ensimmäiseen vuoroon menevien tulee myös olla osastolla varttia ennen messujen aukenemista jotta he voivat tarkistaa, että osastolla on kaikki niin kuin pitää.

Usein messujen ensimmäisinä ja viimeisinä tunteina on vähemmän kävijöitä eli kannattaa mukauttaa osastolla työskentelevien määrä sen mukaan.

 

 

Sanat ovat tärkeitä.

Älä puhu messuilla seisoskelusta. Puhu vuoden tärkeimmistä työpäivistä tai tuloksen tekemisestä.

Joidenkin mielikuvissa messut on lomaa päivätyöstä. Joidenkin mielikuvissa messut ovat rangaistusleiri. Oikeasti messut ovat vuoden suurin myyntitilaisuus.

 

Tässä lyhyt video osastotyöskentelystä

Messuosastolla työskentelevän on:

  • tiedettävä miten messuosastolla työskennellään
  • osattava fokusoida oikeisiin kävijöihin
  • osattava vastata kävijän kysymyksiin tai ohjata hänet oikean henkilön puheille