Messutietoa
Miksi messuille?
Messut ovat kokemusten ja kohtaamisten sosiaalinen media – ja siksi poikkeuksellisen tehokas tapa tuotteesi tai palvelusi markkinointiin ja myyntiin. Toimialakohtaisille messuille saapuvat potentiaaliset kohderyhmät ovat valmiiksi avoimia tarjonnallesi ja viesteillesi.
Messuilla tavoitat asiakkaasi elävänä ja kasvokkain, vahvistat nykyisiä suhteita, keräät uusia liidejä ja kasvatat verkostoasi. Henkilökohtaisen tapaamisen voima on aina suuri, ja nykyisenä digiaikana yhä merkittävämpi. Live-mediana messut täydentävät ja tukevat myös digimarkkinointia antaen esimerkiksi verkkokaupallekin ihmiskasvot.
Lisäät myyntiäsi suoraan tai välillisesti, kun
- esittelet tuotettasi tai palveluasi
- rakennat brändiäsi
- vahvistat asiakassuhteita ja luot uusia
- keräät arvokasta asiakaspalautetta
- tarjoat kokemuksellisia elämyksiä
- tapaat mediaa ja vaikuttajia
- tuet jälleenmyyjien toimintaa
- lanseeraat uutuudet
- keräät asiakasrekisteriä
- verkostoidut.
Messuilla voit puhutella asiakkaidesi kaikkia aisteja, jolloin muistijälki on voimakkaampi. Oman messuosastosi lisäksi käytössäsi ovat tapahtumapaikan lukuisat mahdollisuudet lisänäkyvyyteen. Messuilla kohtaat myös kollegojasi ja näet mitä muut alasi toimijat tekevät.
Messut edistävät liiketoimintaa Suomessa ja maailmalla
Messuilla ja tapahtumilla on tärkeä asema suomalaisessa elinkeinoelämässä. Tapahtuma-ala tuottaa noin 1,2 % Suomen bkt:stä ja messut tarjoavat yrityksille mahdollisuuksia kasvuun niin alueellisesti, valtakunnallisesti kuin kansainvälisestikin.
Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry:n teettämän selvityksen mukaan vuonna 2023 alan työllistävä vaikutus oli 4400 henkilötyövuotta ja talousvaikutukset messupaikkakunnille yhteensä 324 miljoonaa euroa. Alan välilliset vaikutukset ovat huomattavia erityisesti matkailu- ja ravintola-alalla.
Messutapahtumat ovat taloudellisesti merkittävä markkinointi- ja myyntimedia myös ympäri maailmaa. Tämä näkyi viimeksi koronapandemian yhteydessä, jolloin livetapahtumien vähentyminen vaikutti voimakkaasti yritysten liiketoimintaan. Kansainvälisen messujärjestö UFI:n mukaan maailmanlaajuinen messuteollisuuden supistuminen vuonna 2020 aiheutti näytteilleasettajien liiketoiminnassa peräti 330 miljardin dollarin menetykset.