Messutarina24.1.2023

Iskun myyntitavoitteet tuottivat tulosta Habitare-messuilla

Isku asetti Habitare 2018 -messuille tiukat myyntitavoitteet. Se kannatti: viiden päivän aikana kaluste- ja sisustustarvikemyynti ylitti reilusti miljoona euroa.  

Vuonna 2013 Iskun myynti Habitare-tapahtumassa oli 80 000 euroa.  

”Osasto oli silloin lähinnä huonekalunäyttely eikä paikalla ollut myyjiä vaan tuote-esittelijöitä. Henkilökunta ei halunnut messuille seisoskelemaan koska siellä ei tehty kauppaa”, kertoo Iskun b2c-myyntijohtaja Mikko Kuuppo.  

Vuonna 2018 messuille asetettiin selkeät myyntitavoitteet, jotka viestittiin kaikille myyjille ennakkoon. Ennen messuja koko osastotiimi kokoontui kuuden tunnin messukoulutukseen, jossa käytiin läpi tavoitteet, tuotteiden ominaisuudet, hinnoittelu ja tarinat tuotteiden takana.  

Lisäksi jokaisena messuaamuna käytiin yhdessä läpi edellisen päivän onnistumiset, palkittiin rahapalkinnolla kolme edellisen päivän parasta myyjää sekä nostatettin hyvää myyntienergiaa ja tiimifiilistä.  

Iskulaiset toimivat joustavasti koko tapahtuman ajan. Kaksi messupäällikköä huolehti siitä, että myyjiä on tasaisesti joka puolella osastoa asiakkaita palvelemassa. Tuloksena myyntiä kertyi yli miljoonan euron verran. 

Eurot edellä asiakasta kunnioittaen  

Iskun perusarvoja on asiakkaan kunnioitus. Myyntiä tehdään aktiivisesti, mutta kauppaa ei ’pusketa’ eikä pelata hinnoilla. ”Emme nosta hintoja ennen messuja ja anna sitten roimia messualennuksia”, kertoo Kuuppo. Toiminta on läpinäkyvää, ja kaikki hinnat netissä. Lisäksi kaikkia asiakkaita palvellaan samalla tavalla riippumatta siitä, ostavatko he tyynyn vai sohvakaluston.  

”Osastomme ei ole design -osasto, vaan päätavoitteena on olla helposti lähestyttävä. Osaston käytävät ovat niin leveät, että niillä voi kohdata kaksi perhettä vaikka kaksosrattaiden kanssa”, kuvailee Kuuppo osastosuunnittelun periaatteita.  

Isku on suomalainen, yli 90-vuotias perheyritys, joka suunnittelee ja valmistaa huonekaluja Lahdessa ja myy niitä koteihin 25 myymälässään ympäri Suomen. Omien Isku-kalusteiden lisäksi valikoimassa on muitakin tunnettuja huonekalubrändejä.