Uutiset8.4.2021

Messukeskus Helsingin talousvaikutuksesta suli 80 prosenttia, pandemiavauriot säteilevät koko pääkaupunkiseudun elinkeinoelämään

Messukeskus Helsingin talousvaikutus ympäröivälle elinkeinoelämälle kutistui 80 prosentilla, kun toiminta jouduttiin ensimmäisenä pandemiavuonna 2020 kokonaan pysäyttämään. Pääkaupunkiseudun ravintolat, hotellit, taksit ja muu elinkeinoelämä menettivät tämän seurauksena lähes 300 miljoonan euron tulovirran.

Messukeskuksen talousvaikutus pääkaupunkiseudulle oli vuonna 2019 ennätykselliset 357 miljoonaa euroa ja työllisyysvaikutus 4850 henkilötyövuotta. Vuonna 2020 vastaavat luvut olivat enää 66 miljoonaa euroa ja 900 henkilötyövuotta.

Suora tulo- ja työllisyysvaikutus ympäröivälle elinkeinoelämälle kutistui peräti 80 prosentilla, kun pandemia lamautti kohtaamisiin perustuvien messujen ja kongressien järjestämisen. Euroina laskettuna tulovirran menetys on 291 miljoonaa euroa.

Luvut perustuvat tulo- ja työllisyyslaskelmaan, jonka on tehnyt Taloustutkimus Oy. Taloustutkimus selvitti messuille, kongresseihin ja muihin tapahtumiin osallistuvien yritysten ja kävijöiden rahankäytön sekä kokonaisvaikutuksen työllisyyteen.

Normaalitilanteessa Messukeskus työllistää ja tuo tuloja merkittävästi koko pääkaupunkiseudulle. Suuret messutapahtumat ja kansainväliset kongressit täyttävät hotellit ja ravintolat ja ovat merkittävä piristysruiske pääkaupunkiseudun muillekin palveluille.

– Suurin huolenaiheemme juuri nyt on yhteiskunnan täysin riittämätön tuki Messukeskuksen kaltaisille isoille ja voimakkaasti työllistäville matkailu- ja tapahtuma-alan yrityksille. Tämä heikentää Suomen asemaa investointikohteena ja vaikuttaa kielteisesti Suomessa toimivien yritysten kilpailukykyyn, kun koronapandemian jälkeen kansainvälinen liike- ja yksityismatkailu taas pääsee vauhtiin, sanoo Messukeskuksen toimitusjohtaja Anni Vepsäläinen.

Messukeskuksen ovet suljettiin yli vuosi sitten, ja sen jälkeen toimintaa on pystytty jatkamaan vain pienimuotoisena. Liikevaihto laski vuonna 2020 kaksi kolmannesta, ja kokonaiskävijämäärä jäi kolmannekseen aiempien vuosien määrästä. Pandemian seurauksena Messukeskus on sopeuttanut toimintaansa monin tavoin, etsinyt tiloilleen vaihtoehtoista käyttöä ja rakentanut siltaa kriisin yli vahvistamalla virtuaali- ja hybridiliiketoimintaansa.

Messukeskuksen tulokset ovat osa laajempaa selvitystä, jonka Taloustutkimus Oy teki Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry:n toimeksiannosta.

Messukeskus on ihmisläheinen media ja turvallisuudestaan palkittu tapahtumatalo, joka luo kasvua aitojen kohtaamisten kautta. Suomen suurin tapahtumajärjestäjä tuottaa laadukkaita tapahtumia sekä vuokraa tilojaan ja palvelujaan live-, hybridi- ja virtuaalitapahtumien areenaksi. Messukeskuksen tapahtumissa vieraili vuonna 2019 1,1 miljoonaa vierasta. www.messukeskus.com | @messukeskus

Lisätietoja: Messukeskus Helsinki, toimitusjohtaja Anni Vepsäläinen, puh. 040 040 0074, anni.vepsalainen@messukeskus.com, markkinointi- ja viestintäjohtaja Maria Mroue, puh. 050 393 4974, maria.mroue@messukeskus.com

Messukeskus: tulo- ja työllisuusvaikutus 2019 ja 2020, infograafi