Messukeskus: Liuku-taideteos

Uutiset27.1.2020

Messukeskus Helsingin viime vuosi: yleisöennätyksiä, palkintoja ja 1,1 miljoonaa kävijää

Messukeskus Helsingin tapahtumissa vieraili viime vuonna 1,1 miljoonaa kävijää. Muikeaa kävijämäärää pönkittivät muun muassa kaikkien aikojen suurimmat kirjamessut, I love me -messujen jatkuvasti kasvava suosio ja Messukeskuksessa järjestetyt monet kansainväliset kongressit.

Suosituin Messukeskuksen tapahtumista oli Helsingin Kirjamessut ja samanaikaisesti järjestetty Viini ja Ruoka, jotka yhdessä ylsivät kaikkien aikojen yleisöennätykseen, 91 952 kävijään. Suosiotaan kasvatti myös I love me, jonka yleisömäärä (59 391 kävijää) nousi edellisvuodesta yli 6 prosentilla.

Omien tapahtumien ohella Messukeskus vuokraa tilojaan vierastapahtumien, kokousten ja kongressien areenaksi. Suurimpia vierastapahtumia olivat Koiramessut, sijoittajat ja startupit törmäyttävä SLUSH, pelisceneen keskittyvä Assembly, tunnettujen somevaikuttajien tähdittämä Tubecon ja Pii Poon LEGO-rakennustapahtuma. Kokouksia Messukeskuksessa järjestettiin viime vuonna liki tuhat.

Kansainvälisistä kongresseista suurimpia olivat 6200 delegaattia Suomeen tuonut opetusalan EAIE-konferenssi, selkäsairauksien tutkimukseen keskittynyt EUROSPINE-konferenssi 3400 osallistujallaan ja yli 2000 osallistujaa kerännyt ympäristökemian SETAC-konferenssi. Ensimmäistä kertaa Suomessa järjestetty digitaalisen terveydenhuollon HIMSS & Health 2.0 European Conference kasvoi Messukeskuksessa uuteen ennätykseensä 3000 osallistujaan.

Messukeskuksen pitkäjänteinen työ kongressimatkailun ja Helsingin kansainvälistyminen hyväksi palkittiin vuoden lopussa Helsinki Travel Award -tunnustuksella.

Laatu ja vastuullisuus huomattu, Messukeskus nousi ykköseksi yrityspäättäjien tutkimuksessa

Messukeskus sai suomalaispäättäjiltä parhaat arviot Taloustutkimuksen taannoin julkaisemassa TEP 2019 -tutkimuksessa.  Yritysjohdon työkaluksi suunnitellussa tutkimuksessa työelämän päättäjät arvioivat merkittäviä suomalaisia yrityksiä eri toimialoilta. Messukeskus nousi kärkisijalle laadukkaan ja vastuullisen toimintansa ansiosta. Arvioitavia yrityskuvatekijöitä olivat luotettavuus, palvelut, henkilöstön ammattitaito, asiakaspalvelu ja yhteydenpito asiakkaisiin, palvelunopeus, tilojen toimivuus, hinta-laatusuhde ja markkinointiviestintä.

Messukeskus vietti viime vuonna satavuotisjuhlavuottaan uudistaen hotelli- ja ravintolapalvelujaan ja vahvistamalla vastuullisuuttaan muun muassa avaten hallien katoilla yhdessä Helenin kanssa Helsingin suurimpiin kuuluvan aurinkovoimalan.

Messukeskuksen seuraava tapahtuma on MP 20 Moottoripyörämessut, joka alkaa perjantaina 31.1.2020. Alkaneen kevään kohokohtiin kuuluu messutapahtumien lisäksi Queenin tuotantoon pohjautuva kansainvälinen hittimusikaali We Will Rock You, jonka ensi-ilta nähdään Messukeskus Amfissa 17. huhtikuuta. Messukeskuksen koko ohjelma: www.messukeskus.com.

Lisätietoja: Messukeskus Helsinki, markkinointi- ja viestintäjohtaja Maria Mroue, puh. 050 393 4974, maria.mroue@messukeskus.com. Viestintäpäällikkö Tarja Gordienko, puh. 050 5847 262, tarja.gordienko@messukeskus.com.