Minna Helminen: “Antoisinta työssä ovat ihmiset”
Toimenkuva: Markkinointi- ja viestintäpäällikkö, KOKO Lahti.
Koulutus: AMK-tutkinto.
Alaa edeltävä työkokemus: Muun muassa ostajan tehtäviä Tiimarilla.
Miten päädyit tapahtuma-alalle?
Tutustuin messumaailmaan aikanaan Tiimarin ostajan roolissa. Nyt olen työskennellyt Lahden Messujen tapahtumien parissa jo 15 vuotta. Tänä aikana messumarkkinoinnin tekeminen on muuttunut todella paljon, ja muutoksen tahti vain kiihtyy. Työ on siis jatkuvaa oppimista, ja oppia onkin saanut ammentaa aina Kaukoidän valtavista messutapahtumista saakka.
Mitä kaikkea työhösi kuuluu?
Suunnittelen ja toteutan messutapahtumiemme markkinointiviestinnän strategisia ja operatiivisia tavoitteita yhdessä projektiemme vastuuhenkilöiden, markkinointi- ja viestintäjohtajan sekä johtoryhmän kanssa. Vastaan markkinointisuunnitelmien sekä vuosikellon toteutuksesta ja toimenpiteiden aikatauluttamisesta. Suunnittelen kampanjoita tiimin kanssa, teen mainonnan mediavalinnat, huolehdin ilmoitusaineistojen teettämisestä ja trafikoinnista sekä seuraan ja raportoin toimenpiteiden vaikutuksia. Lisäksi ylläpidän tapahtumien nettisivuja ja sosiaalisen median kanavia sekä laadin lehdistötiedotteet ja uutiskirjeet ja hoidan niiden jakelun.
Millainen on tyypillinen työpäiväsi?
Tässä työssä ei ole yhtään samanlaista työpäivää! Päiväni Lahden Sibeliustalolla täyttyvät kohtaamisista tiimiläisten ja yhteistyökumppaneiden kanssa suunnittelun, ideoinnin ja välitsekkauksien merkeissä. Etäpäivinä teen yksin keskittymistä vaativaa kirjoitus- ja suunnittelutyötä. Messuviikoilla ollaan tietenkin messuilla, joilta minut tapaa yleensä kännykkä korvalla tai kädessä somepäivitysten parissa.
Mistä pidät eniten työssäsi?
Antoisinta ovat ihmiset! Vaikka työ vaatii usein keskittymistä tietokoneen äärelle, kuuluu siihen myös todella paljon tiimityötä. Yhdessä markkinointitiimimme sekä messutiimin kanssa tapaamme säännöllisesti, käymme läpi projektien etenemistä ja ideoimme uutta. Pidän myös kirjoittamisesta ja tekstin stilisoinnista sekä somepäivitysten ideoinnista.
Työn kruunaavat tietenkin onnistuneet messuviikonloput, joissa yhdistyy yrityksemme eri alan ammattilaisten osaaminen. Siellä näkee pitkien projektien tulokset konkreettisesti.