Tapahtumista haetaan tietoa, inspiraatiota, uutuuksia ja elämyksiä
Suomalaiset ovat todellista messukansaa. Juuri julkistetun laajan tutkimuksen mukaan vain 3 % suomalaisista 18–70-vuotiaista ei ole koskaan käynyt messuilla. Messuilta haetaan ensisijaisesti tietoa, inspiraatiota ja uutuuksia. Kävijät arvostavat sitä, että messuilla voi tehdä ja kokeilla itse erilaisia asioita. Monelle messuvierailu on tarjonnut mieleenpainuvia elämyksiä ja uniikkeja kokemuksia.
nSightin tekemään laajaan tutkimukseen osallistui niin kuluttajia kuin ammattinsa puolesta messuilla käyviä suomalaisia. Valtaosa vastaajista arvelee käyvänsä messuilla jatkossa yhtä usein kuin kävi ennen koronaa. Pandemiaa edeltävänä aikana yhdeksän kymmenestä kävi työnsä takia oman alansa messuilla vuosittain. Kuluttajat puolestaan kävivät messuilla keskimäärin 1,8 kertaa vuodessa.
Suurimmalla osalla vastaajista odotukset ja asenteet messuja kohtaan olivat pysyneet ennallaan – koronan myötä muutoksia asenteissaan tunnisti vain noin 15 % vastaajista. Osaa tutkimukseen vastanneista pohditutti suurten tapahtumien terveysturvallisuus; osa taas oli kaivannut messuja koronapaussin aikana.
Kuluttajista noin 10 % arvioi jatkossa käyvänsä messuilla jopa useammin kuin ennen pandemiaa – ammattinsa puolesta messuilla kävijöistä peräti 12 %. Suurin osa – seitsemän kävijää kymmenestä – arvelee vierailevansa messuilla yhtä usein kuin ennen pandemiaa. ”Aivan uusi vire päällä ja kiinnostus messuja kohtaan noussut entisestään”, sanoo eräs haastatelluista. Ammattimessuvieraiden mukaan messuja on vaikea korvata. Messuilla koko ala kokoontuu muutamaksi päiväksi yhden katon alle ja silloin tavataan kollegoja, luodaan uusia yhteistyösuhteita sekä päivitetään työn kannalta tärkeitä asioita.
Messut koetaan tutkimuksen mukaan moderniksi ja kiinnostavaksi sekä vuorovaikutteiseksi mediaksi. Kuluttajamessujen teemoista kiinnostavimpia olivat asuminen, sisustus ja ruoka.
Monimenetelmällisen (kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen) tutkimuksen teki nSight ja siihen osallistui 2 873 suomalaista vastaajaa. Tutkimuksen tilaajana oli suomalaisia ammattimaisia messujärjestäjiä edustava Messu- ja tapahtumajärjestäjä ry. Voit tutustua tällä sivustolla tutkimuksen b2b-osioon ja kuluttajat-osioon.
Lisätietoja: Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry, toiminnanjohtaja Reija Könönen, reija.kononen@messutsuomessa.fi, puh. 050 560 4614
Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry kattaa ammattimaisen messujärjestämisen Suomessa. Jäseniä ovat Suomen Messut Oyj, Tampereen Messut Oy, Turun Messukeskus Oy, Lahden Messut, Jyväskylän Messut Oy, Pohjois-Suomen Messut ry., Pohjanmaan Expo Oy, Suomen Asuntomessut Osuuskunta, Mediapro Messut Oy, Riihimäen Messut Oy ja Rohki Events. Messut ja muut messukeskuksissa järjestetyt tapahtumat toivat Suomessa vuonna 2019 järjestämispaikkakunnilleen yli puolen miljardin euron tulovirran (Taloustutkimus 4/2021). Normaalivuosina eri puolilla Suomea järjestetään vuosittain noin 150 erilaista messutapahtumaa ja niihin osallistuu yli 1,5 miljoonaa kävijää. | www.messutsuomessa.fi