3.3 Markkinointi messujen aikana

Anna osallistumisesi näkyä myös messupäivien aikana 

Messuosallistumisen markkinointia kannattaa jatkaa vielä messujen kuluessakin. Valmistele tähän liittyvät toimenpiteet jo etukäteen, niin voit keskittyä messuilla itse tapahtumaan. 

Messupäivinä näytteilleasettajan kannattaa uutisoida messuosallistumisestaan ja osastotapahtumista somessa, uutiskirjeissä ja nettisivuilla.  

  • Somessa voit tehdä osastoltasi myös esimerkiksi Facebook live -lähetyksiä ja järjestää myös lippuarvontoja messuille. Tägää mukaan messujärjestäjä tai vaikkapa messuilla mukana oleva kumppani, jolloin viestiä jaetaan laajemmin eteenpäin. 
  • Messuaikaiset mainostilat kannattaa varata jo kuukausia ennen tapahtumaa.  
  • Hyvä idea ovat mahdollisen kivijalkaliikkeen tempaukset, joissa messuosallistuminen näkyy. 
  • Messupöhinästä saa hyvää materiaalia ja puheenaiheita mm. yritysvideoiden, blogien, nettisivujen ja asiakaslehtien sisällöntuotantoon. 

Markkinointistrategiana some ja tapahtumat 

Lasten ja kodinsisustuksen tuotteita suunnitteleva LuKLabel valitsi heti toimintansa alussa päämarkkinointikanavikseen somen ja tapahtumat. Kanavat tukevat toisiaan loistavasti.  

Esimerkiksi Habitare-messuja markkinoitiin somessa hyvissä ajoin ennakkoon kertomalla yrityksen messuvalmisteluista ja kutsumalla kävijät vierailemaan osastolla. Messut näkyivät sekä yrityksen omilla Facebook-, Insta- ja Pinterest-sivuilla että erilaisissa sisustajien ryhmissä. 

”Habitaren ennakkorummutus aloitettiin 3 kuukautta ennen tapahtumaa ja vauhti kiihtyi tapahtuman lähetessä. Kannattaa nähdä vaivaa ja näkyä. Moni osastolla kävijä sanoi, että ’Tää on tuttu, olen nähnyt somessa’”, kertoo yrityksen perustaja Tiia Hakala. LuKLabelin somessa fiilistellään messuja vielä kuukausi tapahtuman jälkeenkin. 

KERTAUS: Markkinointi messujen aikana 

  • Toteuta messujen aikana etukäteen valmistamaasi markkinointia. 
  • Kerro messukuulumisia eri somekanavissa ja nettisivuillasi.  
  • Kutsu kävijöitä messuille jakamalla tai arpomalla lippuja somessa. 
  • Kerää messuilta kuvia videoita ja tarinoita myöhempää käyttöä varten.